Erasmus, V zahraničí, Ľudia

ERASMUS v Augsburgu


Štúdium v zahraničí, aspoň na pár mesiacov, patrilo dlho medzi moje ambície, ktoré som chcel dosiahnuť. Po ukončení bakalárskeho štúdia v Košiciach som prestúpil do Bratislavy a keďže som bol už štvrták, mal som poslednú príležitosť uchádzať sa o možnosť študovať v zahraničí prostredníctvom programu ERASMUS. Je to študijný program zameraný na interkulturálny rozvoj študentov a je do veľkej miery dotovaný z európskych zdrojov. V mojom prípade mi grant pokryl, až na možno zopár desiatok EUR, všetky výdavky. Študent si musí podať prihlášku na domácej univerzite a vybrať si 3 alebo 4 zahraničné školy, s ktorými má domáca univerzita podpísanú zmluvu. Ak má následne šťastie, škola ho nominuje na zahraničný študijný pobyt. Ja som jeden z tých, ktorým sa pošťastilo.

Erasmus v Ausburgu

Vybral som si 3 nemecké univerzity, keďže som si chcel zdokonaliť nemčinu, ale zároveň som sa orientoval na také, ktoré ponúkali štúdium v angličtine. Dve muchy jednou ranou ako sa hovorí. Na prvom mieste som si zvolil univerzitu v meste Mannheim, ale keďže prednosť majú študenti s lepšími známkami a o túto školu bol vysoký záujem, bol som v konečnom dôsledku nominovaný do Augsburgu, čo samozrejme teraz vnímam ako obrovské šťastie, keďže som tam bol jediný Slovák. Nestretol som ani Čechov a napodiv ani Poliakov, takže som celú dobu hovoril anglicky/nemecky.

Ausburg

Do Augsburu som prišiel koncom septembra. Do Mníchova autobusom a z Mníchova vlakom asi 50 minút. Semester nám začínal až začiatkom októbra, ale prvé dva týždne boli venované rôznym poznávacím a zoznamovacím aktivitám a formalitám na úradoch (registrácia a pod.).

Prvý deň v škole som sa cítil trochu zvláštne, pretože zopár študentov sa už poznalo, keďže absolvovali dvojtýždenný rýchlokurz nemčiny ešte pred mojim príchodom. Samozrejme po tomto pocite nebolo ani chýru ani slychu hneď po prvej párty v ten istý deň.

Erasmus v Ausburgu

Spolužiaci boli z celej Európskej Únie a taktiež z Ruska, Argentíny a Indie. Na druhý deň po prvej zoznamovacej akcii sme sa zúčastnili prehliadky areálu školy, keďže ten bol naozaj veľký a následne prehliadky mesta. Veľmi zaujímavá atrakcia je historicky prvé sociálne sídlisko, vybudované augsburgským bankárom a obchodníkom Jakubom Fuggerom, ktorý mal úzke podnikateľské vzťahy s Jánom Turzom, levočským obchodníkom. Vlastnil aj viaceré bane v Kremnici a okolí Banskej Bystrice. Toto sídlisko bolo určené chudobným ľuďom a platili tam isté špecifické pravidlá (napr. nájomníci musia byť katolíci, keďže Jakub Fugger bol silný katolík). Zaujímavosťou je, že sídlisko je funkčné aj v dnešnej dobe a stále tam bývajú ľudia za pár centov na celý rok.

Prvé sociálne sídlisko

Ďalšou akciou organizovanou školou bola návšteva svetoznámeho Október festu. Keďže táto pivná udalosť roka bola akurát v rozbehu a Mníchov je len pár kilometrov vnímal som to ako milú pozornosť od školy. Tá navyše každému erasmus-študentovi zaplatila dve veľké Maßbier a polovicu kurčaťa (aby sme nehladovali, resp. neopili sa až tak veľmi). Viacerí študenti využili túto príležitosť ešte aj v nasledujúcich dňoch ale už samostatne.

Pivný festival

Pre bežného Slováka je to naozaj nie najlacnejší výlet. Jedno pivo stojí 10€ (pričom málokto ostane na takom Feste pri jednom pive), pol kuraťa rovnako 10€ a potom treba zarátať cestu a ubytko takže naozaj pekná výsledná suma. Ale z mojej skúsenosti musím potvrdiť, že sa naozaj oplatí. Originál bavorská atmosféra vie chytiť za srdce.

Nasledujúce obdobie bolo charakteristické štúdiom a samozrejme partie’s po večeroch. Býval som na internáte, ktorý mal na svojom 19. poschodí spoločenskú miestnosť, kde sme sa často stretávali. Mali sme jednu spolužiačku zo španielskej Andalúzie, ktorá nás tam po večeroch učievala tancovať temperamentné Flamenco.

Erasmus v Ausburgu - hodiny Flamenca

Ďalšou zaujímavou akciou organizovanou školou bola tzv. Tramparty, kde škola prenajala jednu električku na tri hodiny pre erasmákov, a my sme sa mohli počas tejto doby zabávať, zatiaľ čo električka brázdila mestské koľaje.

Tramparty

Čo sa týka štúdia, nemali sme žiadne zápočty a v podstate ani cviká. Štúdium bolo realizované prostredníctvom prednášok, ale aj napriek tomu, že boli nepovinné stále bola plná aula. Ako som už spomínal študoval som v angličtine a jeden predmet som si zvolil v nemčine. Využil som aj možnosť jazykových kurzov, aj keď moja domáca univerzita mi už vopred oznámila, že jazykové kurzy neuznáva na zápočet štúdia. Semester trval do polovice januára a skúškové obdobie trvalo do polovice februára. Absolvoval som tam dokopy aj s jazykovými predmetmi 8 skúšok. Náročnosť bola viac menej porovnateľná s tou na domácej univerzite.

Ďalší výlet organizovaný školou bola návšteva Mozartovho rodného mesta – rakúskeho Salzburgu. Malé, pekné a svetoznáme mesto, tak vďaka Mozartovi ako aj energetickému nápoju RedBull.

Salzburg

V decembri sme si s pár kamarátmi naplánovali výlet do Berlína na celonemecké stretnutie erasmákov. Cestovali sme vlakom a strávili sme tam jeden víkend.

Berlín - Brandenburská brána

Najviac sa mi tam páčil berlínsky múr, ktorý naozaj očarí špecifickou atmosférou. Bývali sme v moteli hneď vedľa hlavnej stanice a mali sme celkom blízko aj do centra – peši asi 15 minút. Navštívili napríklad aj židovské múzeum, ktoré bolo také veľké, že sme ho celé ani neprešli.

Berlín - Reichstag

Na Vianoce som prišiel domov na rodnú Vicežensku hrudu. Človek až vtedy pochopí, ako veľmi má rád tú malú dedinu, z ktorej pochádza až vtedy, keď ju na dlhší čas opustí. Po sviatkoch som sa ešte vrátil naspäť ukončiť semester a napísať skúšky. Stihli sme si, ešte kým sme boli všetci pokope, naplánovať spoločnú lyžovačku v Alpách. Bol to naozaj nezabudnuteľný zážitok, tak z dôvodu majestátnosti Álp, ako aj perfektných svahov a špičkových sedačiek.

V Alpách sme boli ešte predtým v októbri, kedy škola zorganizovala výlet na historický zámok Neuschwanstein. Tento zámok vyzerá naozaj ako z rozprávky.

Lyžovačka v Alpách

Navštívil som ho potom ešte raz, na konci môjho pobytu vo februári, kedy ma prišli odsťahovať moji rodičia so sestrou. Spravili sme si rodinný výlet. Na druhý deň sa mi skončilo jedno z najkrajších období, ktoré som zažil. Nasadli sme do auta, smerom k slovenskej realite🙂.

Komentáre

4 thoughts on “ERASMUS v Augsburgu

  1. Parádny príspevok Michale!😉

    Posted by peterulicny | apríl 10, 2012, 03:10
  2. Ahoj, jedu letos v rámci Erasmu také do Augsburgu. Sháním tam nějaké ubytování a všechny koleje a studentské ubytovny jsou plné. Prosím, nevíš o nějaké možnosti ubytování? DIky moc Sylva

    Posted by Sylva | september 18, 2012, 09:52

Pridaj komentár

Najlepšie foto

Štatiska

  • 596,577 zobrazení
